Calendar

De kaartverkoop van de concerten van het Schnitgerfestival vindt plaats in samenwerking met Podium Nederland. Je kan kaarten op locatie kopen bij de kassa, voorafgaand aan de concerten (contant en pin), of gemakkelijk vooraf en voordelig online door bij de betreffende concerten op de groene ‘Ticketbutton’ te klikken. Je wordt dan automatisch doorgelinkt naar de website van Podium Nederland. De overige activiteiten zijn gratis.

Een half uur voor aanvang van de concerten gaan de locaties open.

okt
19
vr
Excursie – Orgels in de provincie @ Hoofdstation Groningen
okt 19 @ 10:30 – 17:45

Excursie
Orgels in de provincie

Met een bezoek aan de Schnitgerorgels in Uithuizen en Eenum en afsluitend een concert van jong talent Gerwin Hoekstra op het orgel van de Der Aa-kerk.

‘Orgeltuin van Nederland’. Zo wordt Groningen ook wel genoemd, en dat is niet voor niets. Her en der verspreid over de hele regio staan middeleeuwse kerkjes – prachtig cultureel erfgoed dat door de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) wordt onderhouden – en elk van deze kerkjes bezit een orgel, vaak al eeuwen oud.

Bijzonder is dat veel van deze orgels van een uitstekende kwaliteit zijn. Blijkbaar was er drie eeuwen geleden genoeg geld en ambitie om met beroemde orgelbouwers als Arp Schnitger in zee te gaan. Vandaag de dag staan er nog tien echte Schnitgerorgels in de regio Groningen. Drie daarvan gaan we tijdens de orgelexcursie bezoeken: een must voor de cultuur- en orgelliefhebber. De excursie wordt georganiseerd in samenwerking met de SOGK.

We verzamelen ons op het Hoofdstation van Groningen waar een touringcar op ons wacht. Voor boeiende achtergrondverhalen over de orgels zal Cees van der Poel, schrijver van de uitgave ‘Naam en Faam – Vijf Schnitgerorgels in Groningen’, ook in de bus stappen. Vervolgens rijden we naar de Uithuizen en Eenum, waar we twee Schnitgerorgels kunnen bekijken en beluisteren. Tussen beide kerkbezoeken wordt een lunch geserveerd (bij de excursie inbegrepen). De tour eindigt bij de grootste kerk die de SGOK onder haar hoede heeft: de Der Aa-kerk in de stad Groningen. Hier gaan we luisteren naar organist Gerwin Hoekstra, een aanstormend talent dat het orgel zal laten zingen met muziek uit een van de meest bloeiende periodes in de muziekgeschiedenis: de Noord-Duitse Orgelschool tot aan 1700.

Presentatie Orgelreeks
Voorafgaand aan het concert in de Der Aa-kerk zal de nieuwste uitgave van de Orgelreeks – over de organist van de Der Aa-kerk, Johan van Meurs – gepresenteerd worden.

Wanneer
Vrijdag 19 oktober, 10.30 – 17.45 uur, met lunch tussen 12.15 en 13.15 uur.
Aanvang concert in de Der Aa-kerk 17.00 uur.

Waar
Vertrek per touringcar vanaf Hoofdstation Groningen

Entree
€ 47,50 (€ 38,00 voor donateurs van de Stichting Oude Groninger Kerken .). De entree is inclusief lunch en koffie/thee

U kunt ook alleen het concert in de Der Aa-kerk bezoeken. In dat geval is de entree € 8,00, te betalen aan de kassa.

Aanmelden voor de excursie
Deze excursie is in samenwerking met Stichting Oude Groninger Kerken.
Aanmelden via info@groningerkerken.nl o.v.v. Orgelexcursie 19 oktober 2018, of telefonisch 050-3123569, dit kan tot 17 oktober.

NB: Deze tocht gaat alleen door bij een minimum aantal deelnemers van 20.

Gerwin Hoekstra
Op achtjarige leeftijd kreeg Gerwin Hoekstra (1992) zijn eerste orgellessen van Dirk Molenaar in Eenum. Hij studeerde aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen bij Erwin Wiersinga en Theo Jellema. Zijn bachelordiploma behaalde hij cum laude. Voor zijn master Historical keyboards ging hij naar de VS waar hij studeerde aan het OberlinConservatorybij James David Christie (orgel), Mark Edwards en Webb Wiggins (klavecimbel). In de herfst van 2016 volgde hij lessen bij distinguished visiting professor Marie-Louise Langlais.
Gerwin volgde masterclasses bij onder andere Guy Bovet, Ludger Lohmann en Philippe Lefebre. Hij heeft prijzen gewonnen op meerdere orgelconcoursen, waaronder de derde prijs op het Internationale Sweelinck Concours 2014. In de Miami International Organ Competition 2014 behaalde Gerwin een eervolle vermelding.
Gerwin is organist geweest van First Church in Oberlin. Verder was hij van 2010 tot 2015 organist van de Protestantse Gemeente Winsum-Obergum.
http://gerwinhoekstra.com/nl/home/

Cees van der Poel
Cees van der Poel is werkzaam als uitvoerend musicus, docent en koordirigent. Als zelfstandig adviseur op orgelbouwgebied begeleidt hij met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed restauraties van monumentale orgels. Van der Poel is ook redactielid van maandblad ‘Het Orgel’ en de encyclopedie Het Historische Orgel in Nederland.
https://akkoordhilversum.wordpress.com/onze-dirigent/

Orgel Uithuizen
Een van de best bewaarde instrumenten van de Duitse orgelbouwer Arp Schnitger. Hij leverde het orgel op in 1700. De kas is vervaardigd door Allert Meijer, het houtsnijwerk is van Jan de Rijk. In de loop van de tijd zijn er diverse reparaties en wijzingen verricht: door Radeker en Hinsz in de 18e eeuw, door Petrus van Oeckelen in de 19e eeuw. De laatste restauratie, door Bernhardt Edskes, werd in 2003 afgerond. Het orgel heeft twee klavieren met 10 stemmen op het manuaal, 10 stemmen op het rugwerk en een vrij pedaal met acht stemmen.

Meer technische details: http://arpschnitgerorgeluithuizen.nl/ http://www.arpschnitger.nl/nl/suith.html

Orgel Eenum
Net als het orgel van Uithuizen is ook het orgel dat in het kerkje van Eenum staat een van de best bewaarde Arp Schnitger orgels. In 1704 werd het geschonken door de familie Alberda. Petrus van Oeckelen breidde het in de vorige eeuw uit, waartoe de kas werd verbreed. Bij de restauratie in 1985/1986 is de orgelkas in oude staat hersteld. Uitgangspunt bij deze restauratie: alles van waarde, waaronder de klank respectievelijk intonatie, alsook enkele 19e eeuwse toevoegingen, dient gerespecteerd te worden. Bij de intonatie van de nieuwe registers is de aangetroffen (niet bijgewerkte) intonatie als uitgangspunt gekozen. Ook is afgezien van grote technische ingrepen in de mechaniek. Het orgel heeft één manuaal en een aangehangen pedaal met 10 stemmen.

Meer technische details: http://www.arpschnitger.nl/nl/seenuma.html

Orgel Der Aa-kerk Groningen
In 1671 is het Hagerbeerorgel uit 1662 verbrand na blikseminslag. Het in 1697 door Arp Schnitger gebouwde orgel werd in 1710 verwoest na het instorten van de toren. Van 1710 tot 1815 was er in de kerk geen orgel. In 1815 verplaatste J.W. Time het orgel dat Arp Schnitger in 1702 voor de Academie- of Broerkerk had gebouwd naar de Der Aa-Kerk. De laatste restauratie vond plaats in 2011, door Orgelmakerij Reil uit Heerde. Het instrument heeft drie manualen en pedaal met totaal 40 stemmen verdeeld over hoofdwerk 13, rugwerk 10, borstwerk 8 en pedaal 9 stemmen. De orgelkas is gemaakt door Allert Meijer, het snijwerk is vervaardigd door Jan de Rijk.

Meer technische details: http://www.arpschnitger.nl/nl/sgro02.html

Stichting Oude Groninger Kerken
Stichting Oude Groninger Kerken: houdt historische kerkgebouwen in de provincie Groningen in stand en bevordert de belangstelling hiervoor.
https://www.groningerkerken.nl

Jong talent @ Der Aa-kerk
okt 19 @ 17:00 – 17:45

Stralende fuga’s op het Schnitgerorgel

Jong talent Gerwin Hoekstra op het orgel van de Der Aa-kerk.

Nog voor de opening van deze editie van het Schnitger Festival kunnen we al genieten van weergaloze muziek op een Schnitgerorgel. Als afsluiting van de orgelexcursie op vrijdag neemt aanstormend talent Gerwin Hoekstra plaats op het bankje van het orgel in de Der Aa-kerk. Hij zal dit prachtige instrument laten zingen met muziek uit een van de meest bloeiende periodes in de muziekgeschiedenis: de Noord-Duitse Orgelschool tot aan 1700.

Waar
Der Aa-kerk, Akerkhof 2

Wanneer
Vrijdag 19 oktober, 17.00 – 17.45 uur

Entree
€ 8,00

Gerwin Hoekstra
Op achtjarige leeftijd kreeg Gerwin Hoekstra (1992) zijn eerste orgellessen van Dirk Molenaar in Eenrum. Hij studeerde aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen bij Erwin Wiersinga en Theo Jellema. Zijn bachelor-diploma behaalde hij cum laude. Voor zijn master Historical keyboards ging hij naar de VS waar hij studeerde aan het Oberlin Conservatory bij James David Christie (orgel), Mark Edwards en Webb Wiggins (klavecimbel). In de herfst van 2016 volgde hij lessen bij distinguished visiting professor Marie-Louise Langlais.
Gerwin volgde masterclasses bij onder andere Guy Bovet, Ludger Lohmann en Philippe Lefebvre. Hij heeft prijzen gewonnen op meerdere orgelconcoursen, waaronder de derde prijs op het Internationale Sweelinck Concours 2014. In de Miami International Organ Competition 2014 behaalde Gerwin een eervolle vermelding.
Gerwin is organist geweest van First Church in Oberlin. Verder was hij van 2010 tot 2015 organist van de Protestantse Gemeente Winsum-Obergum.
http://gerwinhoekstra.com/nl/home

Orgel Der Aa-kerk Groningen

In 1671 is het Hagerbeerorgel uit 1662 verbrand na blikseminslag. Het in 1697 door Arp Schnitger gebouwde orgel werd in 1710 verwoest na het instorten van de toren. Van 1710 tot 1815 was er in de kerk geen orgel. In 1815 verplaatste J.W. Timpe het orgel dat Arp Schnitger in 1702 voor de Academie- of Broerkerk had gebouwd naar de Der Aa-Kerk. De laatste restauratie vond plaats in 2011, door Orgelmakerij Reil uit Heerde. Het instrument heeft drie manualen en pedaal met totaal 40 stemmen verdeeld over hoofdwerk 13, rugwerk 10, borstwerk 8 en pedaal 9 stemmen. De orgelkas is gemaakt door Allert Meijer, het snijwerk is vervaardigd door Jan de Rijk.

Meer technische details: http://www.arpschnitger.nl/nl/sgro02.html

Matteo Imbruno e.a. – Openings concert @ Martinikerk
okt 19 @ 20:00 – 23:00

Openingsconcert Schnitger Festival 2018

De opening van het Schnitger Festival 2018 is meteen ook het traditionele avond-wandelconcert. We wandelen over de oude markten, van het ene beroemde orgel naar het andere, en luisteren naar vier toporganisten die voor ons zullen spelen.

Het pronkjewail van de stad, dat is letterlijk wat het Schnitgerorgel dat in de Martinikerk staat was, en nog altijd is. Waren er vroeger belangrijke gasten in de stad, dan pronkte het stadsbestuur: ‘Kijk eens wat wij hebben! In onze stad staat het mooiste orgel ter wereld.’ En ze hadden gelijk, want Arp Schnitger had een puik staaltje werk afgeleverd en hij had er maar een jaar voor nodig gehad. In dat jaar (1692) was eindelijk de bouw van het orgel voltooid (nadat het lange tijd in de steigers had gestaan) en de beroemde orgelbouwer had er ook even twee indrukwekkende pedaaltorens naast gezet, die de klank van het orgel nog stralender maakten. Van heinde en verre komen nu nog altijd de orgelliefhebbers naar Groningen, alleen om te kijken en te luisteren naar deze parel onder de orgels.

Matteo Imbruno

Viva Italia
En dat is wat wij vanavond ook gaan doen: kijken naar het prachtige orgel en luisteren naar ster-organist Matteo Imbruno, die ons, helemaal in lijn met het thema van dit jaar, een boeiend palet aan barokke Italiaanse klanken zal aanbieden.

Na zijn bijdrage, die ongeveer 40 minuten duurt, wandelen we gezamenlijk over de Grote Markt en de Vismarkt richting de Der Aa-kerk, waar drie andere organisten al klaarstaan voor het vervolg van het concert. Op het orgel dat Schnitger in 1702 voltooide voor de (inmiddels afgebroken) Academiekerk en dat in 1815 naar de Der Aa-kerk werd verplaatst, zal Petra Veenswijk laten horen hoe een Frans repertoire kan klinken op een Duits barokorgel; Ko Zwanenburg gooit het over de moderne boeg met muziek uit de twintigste eeuw en ten slotte keert Sander van den Houten weer terug naar het thema ‘Italië’ met bewerkingen van Italiaanse composities.

Wanneer
Vrijdag 19 oktober, 20.00 uur – 22.30 uur

Waar
Martinikerk, Martinikerkhof 1, Groningen (vanaf 21.00 uur in de Der Aa-kerk, Akerkhof 2).

Entree
€ 20,00

Matteo Imbruno
Matteo Imbruno werd geboren in Pietramontecorvino, Italië, en studeerde orgel in Bologna bij Liuwe Tamminga. Geïnspireerd door zijn Nederlandse leermeester vertrok hij naar Rotterdam en later naar het Duitse Lübeck waar hij studeerde bij resp. Bernard Winsemius en Martin Haselböck. Sinds 1998 is hij vaste organist van de Oude Kerk in Amsterdam, dezelfde positie die Jan Pieterszoon Sweelinck in de 17e eeuw bekleedde. Tevens is hij organist van de Hermitage Amsterdam. Als concertorganist speelde hij op de meest prestigieuze festivals van Europa, Japan, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten. Imbruno heeft meerdere malen kunnen samenspelen met wijlen Gustav Leonhardt in duo-recitals. Hij was gastdocent aan het Conservatorium van Buenos Aires, de universiteit van Rosario, de universiteit van Mendoza (Argentinië), de Arizona State University (Phoenix,VS) en de Brown University (Providence,VS).

Imbruno geeft masterclasses over de hele wereld en wordt vaak uitgenodigd om plaats te nemen in internationale jury’s. Hij heeft verschillende cd’s opgenomen op historische orgels in Nederland en Italië en hij heeft opnames gemaakt voor de BBC. Hij is artistiek directeur van het ‘Internationale Orgelconcours Jan Pieterszoon Sweelinck’ en van het ‘FondazioneAccademia di Musica Italiana per Organo (Pistoia)’.
http://matteo.imbruno.antenna.nl/english-version.html

PetraVeenswijk
Petra Veenswijk behaalde haar Docerend Musicus diploma orgel (1985) en klavecimbel (1990), en haar diploma Uitvoerend Musicus orgel (1989) aan het Rotterdams Conservatorium. Zij is leerling van André Verwoerd, Bernard Winsemius en David Collyer. In 1985 won zij het Nationaal Orgelconcours te Leiden in de categorie muziek van de twintigste eeuw. In 1990 behaalde zij de derde prijs en de publieksprijs op het internationaal Rijnstreek Orgelconcours te Nijmegen.
Met een beurs van het Ministerie Onderwijs, Wetenschap en Cultuur volgde zij na haar diplomering een jaar lang interpretatielessen bij Daniël Roth te Parijs. Aan het ‘Conservatoire National de Région de Paris’ studeerde zij bij Marie-Louise Jaquet-Langlais en Jean Langlais (zij behoorde tot zijn laatste leerlingen). Deze studie bekroonde zij met de Prix d’Excellence (1991).
In de jaren 1989-1991 volgde zij diverse interpretatiecursussen aan de Schola Cantorum, eveneens in Parijs, bij o.a. Marie-Claire Alain, André Fleury en Gaston Litaize.
Als internationaal concertorganist geeft zij jaarlijks een groot aantal concerten in het binnen- en buitenland. Haar repertoire omvat het gehele orgeloeuvre van oude tot hedendaagse orgelliteratuur.

https://www.veenswijkorgel.nl

Ko Zwanenburg
Ko Zwanenburg (1963) studeerde aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht. Piano bij Theo Saris en orgel bij Elly Kooiman en Kees de Wijs. Aan het Utrechts Conservatorium behaalde hij het diploma Uitvoerend Musicus Orgel, zijn docent was Jan Welmers. Bij Bert Matter volgde hij een cursus Improvisatie. Zijn studie werd bekroond met een eervolle vermelding voor het uitvoeren van 20e eeuwse muziek. Het geven van concerten en het begeleiden van solisten en koren combineert hij met lesgeven in zijn eigen praktijk voor orgel en piano. Ko is cantor-organist van de Nicolaïkerk in Utrecht.
Als uitvoerend musicus is hij te beluisteren op de CD ‘Jan WelmersOrgan Works’ (1999) en ‘50 jaar Marcussenorgel Nicolaïkerk Utrecht’ (2006). Nieuwe Nederlandse muziek van o.a. Jacques Bank, Berry van Berkum, Daan Manneke, Andries van Rossem, Wim de Ruiter, Jan Welmers, voerde hij uit met Ties Mellema (saxofoon), Frederike de Winter (slagwerk) en de Rotterdams PhilharmonicBrassSoloists. Als adviseur is hij betrokken bij de Stichting Culturele Evenementen Nicolaïkerk te Utrecht.
(tekst Jurjen de Vries)
http://www.huisorgel.nl/orgel-huisorgel-saamhorigheidsorgel-ko-zwanenburg.html


Sander van den Houten

Sander van den Houten (1987) is vanaf april 2017 benoemd tot organist van de Evangelisch Lutherse Kerk in Den Haag en daarmee vaste bespeler van het beroemde Bätz-orgel uit 1762. Tevens is hij titulair-organist van de Burgwalkerk als van de Broederkerk te Kampen en tweede organist van de Bovenkerk aldaar. Op zijn achtste jaar begon hij met piano- en orgelstudie bij Paul Kieviet in Middelharnis (Z-H). Hij deed mee aan concoursen en won prijzen op het jeugdsolistenconcours in Melissant (3e prijs), het ensembleconcours in Oude Tonge (2e prijs) en het Buxtehudeconcours te Zierikzee (1e prijs).
Zijn vakopleiding tot organist ontving hij aan het Rotterdams conservatorium bij Bas de Vroome (literatuur)en Aart Bergwerff (improvisatie) en behaalde daar zijn bachelor diploma. In 2013 slaagde hij cum laude voor zijn masterdiploma orgel aan het ArtEZ-conservatorium van Zwolle bij Theo Jellema.
Daarnaast volgde Sander van den Houten masterclasses bij Willem Tanke (Messiaen), Harold Vogel (Buxtehude), Jacques van Oortmerssen (StylusPhantasticus) en Thomas Trotter (Engelse orgelliteratuur).
http://www.sandervandenhouten.nl

Orgel Martinikerk
De bouw van het hoofdorgel in de Martinikerk begon rond 1480. Bij de eerste bouwfase was de humanist Rudolf Agricola als adviseur betrokken. De ontwikkeling van het orgel kende haar hoogtepunt in de 18de eeuw nadat het achtereenvolgens door Arp Schnitger, diens zoon Franz Casper en Albertus Hinsz was uitgebreid. Tijdens de restauratie van het orgel (voltooid in 1984) is de situatie van 1740 als uitgangspunt genomen. Met zijn 3500 pijpen en 53 registers is het orgel van de Martinikerk één van de grootste Noord Europese barokorgels. De registers zijn verdeeld over hoofdwerk, rugwerk en bovenwerk en een vrij pedaal.

De technische details: http://www.arpschnitger.nl/nl/sgro03.html

Orgel Der Aa-kerk Groningen
In 1671 is het Hagerbeerorgel uit 1662 verbrand na blikseminslag. Het in 1697 door Arp Schnit-ger gebouwde orgel werd in 1710 verwoest na het instorten van de toren. Van 1710 tot 1815 was er in de kerk geen orgel. Toen verplaatste J.W. Timpe het orgel dat Arp Schnitger in 1702 voor de Academie- of Broerkerk had gebouwd naar de Der Aa-Kerk. De laatste restauratie vond plaats in 2011, door Orgelmakerij Reil uit Heerde. Het instrument heeft drie manualen en pedaal met totaal 40 stemmen verdeeld over hoofdwerk 13, rugwerk 10, borstwerk 8 en pedaal 9 stemmen. De orgelkas is gemaakt door Allert Meijer, het snijwerk is vervaardigd door Jan de Rijk.

Voor de technische details: http://www.arpschnitger.nl/nl/sgro02.html

okt
20
za
Masterclass @ Pelstergasthuiskerk
okt 20 @ 09:15 – 12:00

Masterclass

Door organist Matteo Imbruno, i.s.m. studenten van het Prins Claus Conservatorium, op het Schnitger-Hinszorgel van de Pelstergasthuiskerk.

Leren van de maestro hoe je de mooiste klanken uit een Schnitgerorgel kunt halen – óf daar aandachtig naar luisteren – dat kan op zaterdag 20 oktober. De uit Italië afkomstige, maar sinds 1989 in Nederland woonachtige Matteo Imbruno geeft dan een masterclass in het kerkje van het Pelstergasthuis. De masterclass is een mooie gelegenheid voor musici om in korte tijd veel kennis en ervaring op te doen, en voor de bezoekers biedt hij een uitgelezen kans om eens achter de schermen te kijken van de muziekpraktijk. Met Matteo Imbruno hebben we een toporganist in huis, aan wie het helemaal is toevertrouwd om in een ontspannen sfeer organisten te laten ervaren hoe zij het barokorgel van deze kerk tot leven kunnen laten komen.

Is dit alles geen reden genoeg om de masterclass bij te wonen, dan is er nog het orgel zelf dat de doorslag kan geven. Het instrument in de Pelstergasthuiskerk is een unieke symbiose van drie orgels waar twee beroemde orgelbouwers aan gewerkt hebben. Het oorspronkelijke instrument, dat volgens een steen boven de poort aan de zijde van de binnenplaats in 1627 is gebouwd (door wie is niet bekend), werd door Arp Schnitger tot twee keer toe omgebouwd en uitgebreid en eind achttiende eeuw volgde nogmaals een ingrijpende verbouwing door Albertus Anthonie Hinsz. Het orgel is een lust voor het oog, met het sierlijke houtsnijwerk van violen en blaasinstrumenten en bazuinende engeltjes en de opvallende ronde middentoren. Het is ook een lust voor het oor door de typische barokklank, waarbij vooral de fluitjes en de heldere solocornet het verschil maken.

Voor wie
Studeer je aan een conservatorium of ben je ‘gewoon’ een goede organist en wil je jouw vaardigheden op het orgel verdiepen? Dan nodigen we je van harte uit om je in te schrijven voor deze masterclass.
Deelname kost € 20,00. Aanmelden vóór 1 oktober 2018 via info@www.schnitgerfestival.nl

Wanneer
Zaterdag 20 oktober, 9.15-12.15 uur

Waar
Pelstergasthuiskerk, Pelsterstraat 43, Groningen

Entree
De entree voor luisteraars is vrij.

De masterclass is in samenwerking met het Prins Claus Conservatorium

Matteo Imbruno
Matteo Imbruno werd geboren in Pietramontecorvino, Italië, en studeerde orgel in Bologna bij Liuwe Tamminga. Geïnspireerd door zijn Nederlandse leermeester vertrok hij naar Rotterdam en later naar het Duitse Lübeck waar hij studeerde bij resp. Bernard Winsemius en Martin Haselböck. Sinds 1998 is hij vaste organist van de Oude Kerk in Amsterdam, dezelfde positie die Jan Pieterszoon Sweelinck in de 17e eeuw bekleedde. Tevens is hij organist van de Hermitage Amsterdam. Als concertorganist speelde hij op de meest prestigieuze festivals van Europa, Japan, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten. Imbruno heeft meerdere malen kunnen samenspelen met wijlen Gustav Leonhardt in duo-recitals. Hij was gastdocent aan het Conservatorium van Buenos Aires, de universiteit van Rosario, de universiteit van Mendoza (Argentinië), de Arizona State University (Phoenix,VS) en de Brown University (Providence, VS).

Imbruno geeft masterclasses over de hele wereld en wordt vaak uitgenodigd om plaats te nemen in internationale jury’s. Hij heeft verschillende cd’s opgenomen op historische orgels in Nederland en Italië en hij heeft opnames gemaakt voor de BBC. Hij is artistiek directeur van het ‘Internationale Orgelconcours Jan Pieterszoon Sweelinck’ en van het ‘FondazioneAccademia di Musica Italiana per Organo (Pistoia)’.
http://matteo.imbruno.antenna.nl/english-version.html

Het Pelstergasthuis
Het Pelstergasthuis is het oudste gasthuis (hofje) van Groningen en dateert van 1267, toen de kapel werd ingewijd. Bij de kapel ontstond al gauw het ‘hospitael ten HillighenGheeste’, waar passerende vreemdelingen (pelgrims en zwervers), armen en zwakken werden verpleegd. Tegen het einde van de zestiende eeuw veranderde de functie van het gasthuis naar de ‘huisvesting en onderhoud van zeer veele oude burgermannen en vrouwen’. Deze burgers werden ondergebracht in hofjeswoningen rondom drie binnenhoven die toegankelijk waren (en zijn) door een poortgebouw aan de Pelsterstraat. Vanaf de zeventiende eeuw woonden in het gasthuis burgers die zich voor de rest van hun leven inkochten. In de twintigste eeuw werden bewoners van het gasthuis gewone huurders.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pelstergasthuis

De Pelstergasthuiskerk
Het kerkje, of kapel, van het Pelstergasthuis is het oudste deel van dit hofje. In 1267 wordt het voor het eerst genoemd als Paus Clemens IV toestemming verleent om een kapel en een begraafplaats aan te leggen. De kerk is gebouwd in gotische stijl en heeft aan de straatkant een neoclassi-cistische gevel uit 1855. De toren bevat de oudste klok van Groningen (1495).
In de kapel bevindt zich een fraai tweeklaviersorgel dat oorspronkelijk in 1627 werd gebouwd. In 1693 en in 1712 werd het ingrijpend omgebouwd door Schnitger en in 1774 nogmaals, door de orgelbouwer Hinsz. Het orgel wordt nu omschreven als een Schnitger-Hinszorgel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pelstergasthuiskerk

Het orgel van het Pelstergasthuis
Meer technische details: http://orgel.edskes.net/kerk_groningen_pelstergasthuiskerk.htm
http://www.arpschnitger.nl/nl/sgro01.html

Lunchen op z’n Italiaans! @ Martinikerk
okt 20 @ 12:00

Authentieke ‘Pranzo’
Lunchen op z’n Italiaans!

Wanneer: zaterdag 20 oktober 12:00 uur
Waar: Martinikerk,  kapel
Kosten: € 12,50

Voorafgaand en na afloop van het lunchconcert van Liuwe Tamminga in de Martinikerk wordt er ter plekke een heuse, authentiek Italiaanse ‘pranzo’ geserveerd.

Mediterraan genieten met bruschetta’s, olijven, salades, heerlijke carpaccio, pasta’s, carne en pesce (en vega). Natuurlijk een vino erbij en op z’n Italiaans alle hapjes met elkaar delen en proeven. De warme en koude gerechten worden bereid door Cateringbedrijf Love2Cook en voor u geserveerd in de kapel van de Martinikerk, die we voor die middag zullen omtoveren tot een sfeervol Italiaans lunchcafé. Zeer aan te raden!

De kosten voor deze lunch bedragen € 12,50. U kunt zich aanmelden door een e-mail te sturen naar info@schnitgerfestival.nl. Graag vóór 18  oktober; daarna is deelname slechts beperkt mogelijk.

Liuwe Tamminga @ Martinikerk
okt 20 @ 13:00 – 14:00

Lunchconcert Martinikerk

Even uit de drukte van de zaterdagmarkt. Broodje mee, plaatsnemen in het imposante schip van de Martinikerk en genieten van de virtuositeit van toporganist Liuwe Tamminga op het Schnitgerorgel.

Liuwe Tamminga

Een lunchconcert. Dat klinkt als even iets tussendoor. En dat is het natuurlijk ook. Maar vergis je niet. De organist die hier zit te spelen terwijl wij ons moede lijf laten rusten op de stoelen of in de houten banken, is een grootheid onder de organisten. Liuwe Tamminga is een Fries die al meer dan 35 jaar in Italië woont, waar hij als titulair organist de historische orgels van de San Petronio basiliek te Bologna bespeelt. Hij is een expert op het gebied van de Italiaanse orgelbarok en weet op de meest sprankelende wijze werken van componisten als Banchieri, Palestrina, Cavazzoni, Frescobaldi en Andrea en Giovanni Gabrieli te vertolken.

De barokke Italiaanse orgelklank – zo zangerig, helder en gracieus – is op onze Noord-Europese orgels bijna niet te benaderen, maar op het Schnitgerorgel van de Martinikerk, met al z’n kracht en stralende klanken, lukt het Liuwe Tamminga wonderwel.

Het is een lunchconcert, dus een broodje eten mag! Koffie en thee zijn ter plekke te verkrijgen.

Wanneer
20 oktober 2018, 13.00 – 14.00 uur

Waar
Martinikerk, Martinikerkhof 3, Groningen

Entree
€ 10,00

Liuwe Tamminga
De naam verraadt het al: Liuwe Tamminga is van oorsprong een echte Fries. In 1953 stond zijn wieg in het Friese Hemelum. Hij studeerde aan het conservatorium van Groningen; klavecimbel en orgel bij Wim van Beek en compositie bij Willem Frederik Bon. Na zijn examen vertrok Tamminga naar Parijs, waar hij van 1978 tot 1982 studeerde aan het Conservatoire d’Orsay. Daar specialiseerde hij zich in Franse muziek en improvisatie bij Jean Langlais en André Isoir en behaalde de Premier Prix voor orgel en een Deuxième Prix voor improvisatie. Regelmatig concerteerde hij in Parijse kerken en ook was hij korte tijd organist van de Eglise St.Germain-des-Prés. Af en toe was hij weer in Nederland te vinden waar hij in 1980 de eerste prijs won bij het Nationaal Improvisatie Concours Bolsward, en in 1982 de Prix d’Excellence voor orgel aan het conservatorium van Groningen. In datzelfde jaar verhuisde hij naar Bologna (Italië) waar hij, samen met maestro Luigi FerdinandoTagliavini, tot titulair organist van de basiliek San Petronio was benoemd. In deze hoedanigheid bespeelt hij nog altijd de schitterende historische orgels van Lorenzo da Prato (1471-1475) en Baldassare Malamini (1596).
Inmiddels wordt Tamminga beschouwd als een van de grootste kenners op het gebied van de Italiaanse orgelmuziek uit de 16de en 17de eeuw. Hij verzorgde verscheidene bundels met orgelmuziek, o.a. van Giovanni de Macque, GiulioSegni, Palestrina, Jacques Buus, en muziek voor twee orgels van Italiaanse meesters rond 1600. Daarnaast maakte hij meerdere bekroonde cd’s, o.a. met het volledige werk van Cavazzoni, de Fantasieën van Frescobaldi, ‘Mozart on Italian organs’, en een opname gewijd aan Andrea en Giovanni Gabrieli.
Tamminga concerteert graag samen met ensembles, zoals Concerto Palatino, Odhecaton, het Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Musicale di San Petronio. Als solist geeft hij concerten overal in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Op uitnodiging gaf hij masterclasses aan de meeste conservatoria in Italië, maar ook in Krakow, Wroclaw, Utrecht, Rotterdam, Boston en Leuven. In 2002 verleende hij op verzoek van het Koninklijk Huis zijn medewerking aan de uitvaartdienst van Prins Claus.
http://www.liuwetamminga.it

Orgel Martinikerk
De bouw van het hoofdorgel in de Martinikerk begon rond 1480. Bij de eerste bouwfase was de humanist Rudolf Agricola als adviseur betrokken. De ontwikkeling van het orgel kende haar hoogtepunt in de 18de eeuw nadat het achtereenvolgens door Arp Schnitger, diens zoon Franz Casper en Albertus Hinsz was uitgebreid. Tijdens de restauratie van het orgel (voltooid in 1984) is de situatie van 1740 als uitgangspunt genomen. Met zijn 3500 pijpen en 53 registers is het orgel van de Martinikerk één van de grootste Noord Europese barokorgels. De registers zijn verdeeld over hoofdwerk, rugwerk en bovenwerk en een vrij pedaal.

Voor de technische details: http://www.arpschnitger.nl/nl/sgro03.html

Santelli en Vincent Hensen @ Doopsgezinde kerk
okt 20 @ 13:30 – 15:30

Kleintje Schnitger

Jeugdcircus Santelli

Spetterende cross-over voorstelling met het Groningse jeugdcircus Santelli dat optreedt op de opzwepende klanken van het orgel in de Doopsgezinde kerk, bespeeld door Vincent Hensen.

De organist zet zijn hoedje op, zwiert zijn lange slipjas naar achteren over het bankje als hij plaatsneemt achter het Hammondorgeltje. De eerste tonen klinken en daar verschijnen de acrobaten in radslag over het toneel!

Deze voorstelling is uitverkocht.

Het is een beeld van lang geleden, misschien wel van toen de opa’s en oma’s van je opa en oma nog klein waren. Maar oude tijden herleven weer op zaterdag 20 oktober, als jeugdcircus Santelli – geen toeval dat de naam zo past bij het Italiaanse thema van deze festivaleditie! – in de Doopsgezinde kerk een voorstelling geeft. Acrobaten, jongleurs, evenwichtskunstenaars op de bal en op de eenwielers: ze zijn er allemaal en ze laten hun kunsten zien op de muziek van… het orgel. Organist Vincent Hensen, altijd in voor originele acties en een ster in improvisatie, zit op het orgelbankje en doet naar hartelust mee met de artiesten.

Vincent Hensen

Workshop
Als de artiesten klaar zijn met hun show is er ook nog een workshop voor de kinderen in het publiek, waarbij ze alle attributen mogen bekijken en onder begeleiding mogen uitproberen. Vincent Hensen vertelt alles over het Marcussenorgel en laat zien hoe hij het bespeelt.

Wanneer
Zaterdag 20 oktober, 13.30 – 15.30 uur (met pauze)

Waar
Doopsgezinde kerk, Oude Boteringestraat 33, Groningen

Entree:
Kinderen t/m 12 jaar: gratis
13 t/m 16 jaar: € 5 ,00
Overige: € 10,00

Jeugdcircus Santelli
http://www.jeugdcircus.nl/cms

Vincent Hensen
http://vincenthensen.com

Het Marcussen-orgel in de Doopsgezinde kerk
http://orgel.edskes.net/kerk_groningen_doopsgezinde_kerk.htm

Urban House en Eeuwe Zijlstra @ Nieuwe Kerk
okt 20 @ 15:00 – 16:00

Music comes First

Urban House Hiphop in de Nieuwe Kerk
Met dansers en musici van Urban House Groningen, scholieren uit de stad en Eeuwe Zijlstra op het dit jaar gerestaureerde Timpe-orgel.

Orgelspel en hiphop in een adem genoemd: in Groningen vinden ze dat heel gewoon. En dat is niet in de laatste plaats te danken aan de stichting Urban House Groningen (UHG), die zich al jaren met hart en ziel inspant voor de jongeren- en straatcultuur in de stad, altijd actief op zoek naar leuke trends en vernieuwende kunst- en cultuuruitingen. Met ‘Music comes First’ presenteert UHG een wervelende, interactieve dans- en muziekproductie waarin topdanser Mohamed Yusuf Boss samen met andere professionele dansers en musici – onder wie dus ook organist Eeuwe Zijlstra – de grenzen van de hiphop opzoekt én er keihard overheen danst. Een cross-over in de zuiverste zin van het woord.

Scholieren ‘eerst’
De voorstelling begint met een show van Groningse scholieren, in een presentatie van de workshop die UHG eerder in de week heeft verzorgd. Dansen op hiphop-muziek, hoe geweldig is dat! Maar stel dat je diezelfde bewegingen danst op andere muziek? Jazz? Klassiek? Orgel? Wat krijg je dan? In de workshop werden de scholieren uitgedaagd om met een frisse blik te kijken naar de hiphop-dans en tegelijkertijd hun eigen talenten voor dans te ontdekken en te laten zien.

Mohamed Yusuf Boss was in 2017 de winnaar van de Gouden C, de prestigieuze prijs van het nationale Fonds voor Cultuurparticipatie. ‘Music Comes First’ was eerder te zien, o.a. vorig jaar tijdens de New Attraction Block Jam op de Vismarkt en tijdens het Festival van de Geest, eveneens in de Nieuwe Kerk.

Wanneer
Zaterdag 20 oktober, 15.00 uur

Waar
Nieuwe Kerk, Nieuwe Kerkhof 1, Groningen

Entree
€ 10,00 Kinderen t/m 16 jaar: € 5,00

Eeuwe Zijlstra
Voor echte Groninger Eeuwe Zijlstra hebbende Groningse orgels, of ze nu van Schnitger zijn of niet, geen geheimen: hij kent elk instrument van haver tot gort, van de hoogste tot de laagste toon, elke toets en elk pedaal. Hij deed zijn opleiding aan de conservatoria van Groningen, Alkmaar en Leeuwarden, waar hij les kreeg van Jos van der Kooy, Wim van Beek en Rein Ferwerda. Daarnaast volgde hij vele masterclasses, o.a. bij Hans Haselböck en Anders Bondeman. Tegenwoordig is hij organist in de Grote Kerk in Harlingen, waar hij het Hinszorgel bespeelt, in de Doopsgezinde kerk in Groningen en ook voor het Groninger Studenten Pastoraat in Martinikerk.

Regelmatig verzorgt Eeuwe concerten op het orgel in Krewerd dat behoort tot de zeer weinige nog bespeelbare orgels uit de late Middeleeuwen, wereldwijd. Ook is hij de vaste bespeler van het enige concertorgel in Noord-Nederland: het orgel in de grote zaal van het cultuurcentrum De Oosterpoort in Groningen.
Eeuwe trad op in onder meer Tromsø, Norwich, Siberië en de Nederlandse Antillen. Ook is hij adviseur voor het orgelbeleid binnen de gemeente Groningen en als adviseur klassieke muziek verbonden aan de Kunstraad Groningen.

Stichting Urban House
http://urbanhousegroningen.com

De restauratie van het Timpe-orgel in de Nieuwe Kerk
http://www.orgelnieuws.nl/timpe-orgel-nieuwe-kerk-groningen-gerestaureerd

Italiaanse Vesper @ Der Aa-kerk
okt 20 @ 17:00 – 17:45

Italiaanse Vesper

Italiaanse middagvesper in de Der Aa-kerk. Met zangers van het Luthers Bach Ensemble o.l.v. Luuk Dijkhuis. Liuwe Tamminga bespeelt het Schnitgerorgel.

Loop aan het einde van een warme Italiaanse zomermiddag eens een kerk binnen en het is alsof je een andere dimensie betreedt. De plotselinge koelte voelt weldadig aan, je ogen moeten wennen aan het weinige licht, wierook prikkelt je neus en ver voorin de spelonkachtige ruimte van de kerk klinkt gezang. Eenstemmige kerkzang, gregoriaans. Een vloeiende melodie die almaar door lijkt te gaan, sereen en hypnotiserend.
Vermoedelijk is het een vesperdienst waarin je bent terechtgekomen. De vesper is een van de getijdenvieringen, de dagelijkse momenten dat gelovigen bij elkaar komen voor gebed, dank- en lofprijzing. Het zijn liturgische vieringen, waarin onbegeleide vocale muziek en orgelmuziek elkaar afwisselen. Doordat de melodieën steeds herhaald worden, zonder rusten of dramatische effecten, ontstaat er een meditatieve, mystieke sfeer waarin de toehoorder helemaal tot zichzelf kan komen.
Bij de Italiaanse Vesper van vandaag kunnen we die sfeer zelf ervaren. In de prachtige Der Aa-kerk, die met zijn slanke gele toren en sierlijke interieur toch de meest Italiaanse uitstraling van de stad heeft, speelt organist Liuwe Tamminga liturgische orgelwerken van Girolamo Frescobaldi (1583-1643), afgewisseld met gregoriaanse strofen gezongen door de zangers van het Luthers Bach Ensemble onder leiding van Luuk Dijkhuis.

Waar
Der Aa-kerk, Akerkhof 2, Groningen

Wanneer
Zaterdag 20 oktober, 17.00 uur.

Entree
€ 10,00

Luuk Dijkhuis

Luuk Dijkhuis studeerde in 1988 bij Michiel de Vries af als klassiek gitarist aan het conservatorium in Groningen. In het eerstejaarskoor had hij voor het eerst kennis gemaakt met het zingen en met de koormuziek. Na een aantal jaren conservatorium kreeg hij interesse in de koordirectie en volgde hij vijf jaargangen van de Kurt Thomas cursus, toen nog in Den Haag, waarvan twee keer in de ‘gevorderd kamerkoor’ groep. Hij kreeg hier o.a. les van Ger Vos, Barend Schuurman, Jos van Veldhoven, Hans van den Hombergh en Daniel Reuss. In die periode leidde hij een koor en een octet in Groningen, en een aantal ad hoc ensembles. Door omstandigheden verlegde hij zijn werkzaamheden naar de Informatica, en ging werken in Delft.
Terug in Groningen was hij als koordirigent o.a. andere actief bij het koor Ten Toon! en gaf hij als dirigent drie jaar leiding aan Symfonieorkest Musica Viva in Oude Pekela. In 2006 behaalde hij het Unisono koordirectie diploma onder Marc Versteeg, en sinds enige tijd volgt hij lessen bij Geert-Jan van Beijeren Bergen en Henegouwen. Als zanger (bas) maakt Luuk deel uit van het kleinkoor van het Luthers Bach Ensemble, Kamerkoor Dualis, het Noordelijk Vocaal Ensemble en Ensemble Josquin des Prez.
Sinds 2014 is hij dirigent van Symfonieorkest Scaramouche in Peize.

Het Luthers Bach Ensemble
http://www.luthersbachensemble.nl

Liuwe Tamminga

De naam verraadt het al: Liuwe Tamminga is van oorsprong een echte Fries. In 1953 stond zijn wieg in het Friese Hemelum. Hij studeerde aan het conservatorium van Groningen; klavecimbel en orgel bij Wim van Beek en compositie bij Willem Frederik Bon. Na zijn examen vertrok Tamminga naar Parijs, waar hij van 1978 tot 1982 studeerde aan het Conservatoire d’Orsay. Daar specialiseerde hij zich in Franse muziek en improvisatie bij Jean Langlais en André Isoir en be-haalde de Premier Prix voor orgel en een Deuxième Prix voor improvisatie. Regelmatig concer-teerde hij in Parijse kerken en ook was hij korte tijd organist van de Eglise St.Germain-des-Prés. Af en toe was hij weer in Nederland te vinden waar hij in 1980 de eerste prijs won bij het Natio-naal Improvisatie Concours Bolsward, en in 1982 de Prix d’Excellence voor orgel aan het conser-vatorium van Groningen. In datzelfde jaar verhuisde hij naar Bologna (Italië) waar hij, samen met maestro Luigi Ferdinando Tagliavini, tot titulair organist van de basiliek San Petronio was be-noemd. In deze hoedanigheid bespeelt hij nog altijd de schitterende historische orgels van Loren-zo da Prato (1471-1475) en Baldassare Malamini (1596).
Inmiddels wordt Tamminga beschouwd als een van de grootste kenners op het gebied van de Italiaanse orgelmuziek uit de 16de en 17de eeuw. Hij verzorgde verscheidene bundels met orgelmuziek, o.a. van Giovanni de Macque, Giulio Segni, Palestrina, Jacques Buus, en muziek voor twee orgels van Italiaanse meesters rond 1600. Daarnaast maakte hij meerdere bekroonde cd’s, o.a. met het volledige werk van Cavazzoni, de Fantasieën van Frescobaldi, ‘Mozart on Itali-an organs’, en een opname gewijd aan Andrea en Giovanni Gabrieli.
Tamminga concerteert graag samen met ensembles, zoals Concerto Palatino, Odhecaton, het Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Musicale di San Petronio. Als solist geeft hij concerten overal in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Op uitnodiging gaf hij masterclasses aan de meeste conservatoria in Italië, maar ook in Krakow, Wroclaw, Utrecht, Rotterdam, Boston en Leuven. In 2002 verleende hij op verzoek van het Koninklijk Huis zijn medewerking aan de uitvaartdienst van Prins Claus.
http://www.liuwetamminga.it

Diner deliziosa @ Stadscafé Pronk
okt 20 @ 18:00

Diner deliziosa

Wanneer: zaterdag 20 oktober, vanaf 18:00 uur.
Waar: Stadscafé Pronk, Vismarkt 56 Groningen
Kosten: € 18,00

Het diner zit vol. Aanmelden is niet meer mogelijk.

 

Een weekend lang onderdompelen in de Italiaanse sferen en klanken met het Schnitger Festival. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de geuren en smaken! Om deze ook te ervaren kunt u zich aanmelden voor het Schnitgerdiner. Met de klanken van de Vesper nog in uw oren kunt u plaats nemen in de speciale ‘sala da pranzo’ (eetzaal…) waar voor de festivalbezoekers een diner deliziosa wordt geserveerd. U heeft de keuze uit vlees of vegetarisch. De prijs van het diner is € 18,00 p.p. inclusief een consumptie.

Helemaal in mediterrane sferen kunt u – mits u kaartjes heeft – daarna gaan luisteren naar de musici van Holland Baroque en trompettist Eric Vloeimans, die in de nabij gelegen Lutherse kerk met zwierige Italiaanse flair hun bekroonde album Carrousel zullen presenteren.

Holland Baroque en Eric Vloeimans @ Lutherse Kerk
okt 20 @ 20:00 – 21:30

Holland Baroque en Eric Vloeimans

Holland Baroque voert samen met jazztrompettist Eric Vloeimans werken uit van het met een Edison bekroonde album Carrousel. Tineke Steenbrink bespeelt afwisselend het kistorgel en het nieuwe Edskes-Schnitgerorgel.

Muziek laat je dromen, laat je dansen, zingen, voelen. Muziek laat je leven. Muziek zelf leeft ook! Voor de musici van Holland Baroque, het oude muziekensemble dat nieuwe muziek speelt, is vooral dat laatste aspect de basis voor hun muzikale ambities. Muziek kán helemaal niet oud zijn, vinden zij, want ‘muziek is pas af als je het speelt’. De barok naar het heden halen, dat is wat zij willen, de muziek zo spelen dat je als musicus en als luisteraar voelt: dit gaat over het hier en nu, dit gaat over mij.

In de Lutherse kerk, waar vorig jaar tijdens het Schnitger Festival het gereconstrueerde Schnitgerorgel werd ingewijd, spelen de musici van Holland Baroque delen van het album Carrousel dat zij maakten samen met Eric Vloeimans, een van ‘s werelds beste trompettisten. Tijdens dit concert gaan we genieten van een uniek ensemble dat de oude noten van Bach laat herleven in een sprankelende combinatie met nieuwe klanken, improvisaties en arrangementen. Een samensmelting van barok en modern waarbij het warme, fluwelen jazzgeluid dat zo typerend is voor Vloeimans’ stijl wonderwel past.

Natuurlijk krijgen we ook de kans om het nieuwe Edskes-Schnitgerorgel, de terechte trots van de Lutherse kerk, te beluisteren. En wel in een improvisatie voor barokorgel en trompet, met Tineke Steenbrink op het orgel en Vloeimans op trompet.

Waar
Lutherse kerk, Haddingestraat 23, Groningen

Wanneer
Zaterdag 20 oktober, 20.00 uur.

Entree
€22,50

Holland Baroque
http://www.hollandbaroque.com

Tineke Steenbrink
Tineke Steenbrink stond aan de wieg van Holland Baroque. In dit ensemble heeft zij samen met haar zus Judith haar plek gevonden als lid van het artistieke team. De kunst van het Contrapunt en Cantabile-spel binnen de muziek zijn haar grote fascinaties. Ze is de curator voor het online kanaal Baroque op www.24classics.com en bedenkt graag projecten voor deze club, bijvoorbeeld voor de Happy Bachdag. Na docentschap aan conservatoria in Zwolle en Groningen is Tineke sinds 2014 als docent werkzaam aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. In de Sint Martinuskerk Cuijk (Severijn-orgel uit 1650) vervult zij de functie van ‘organiste titulaire’. Als soliste is zij te zien op www.allofbach.com, waar zij het project van kinderen die de Bach inventies uitvoeren initieerde. Haar jaren lange studie naar het autograaf van het ‘Stabat Mater’ van Pergolesi leidde tot de publicatie in facsimile bij Edition Wallhall.

Judith Steenbrink

Judith Steenbrink was sinds haar studie bij onder andere Lucy van Dael actief bij Amsterdam Baroque Orchestra, Concerto Copenhagen, Cantus Cölln en als concertmeester verbonden aan the European Union Baroque Orchestra. Judith stond aan de wieg van Holland Baroque. In dit ensemble heeft zij samen met haar zus Tineke haar plek gevonden als lid van het artistieke team. Judith is groot geworden in de wereld van de oude muziek en beweegt zich tegelijkertijd moeiteloos door verschillende genres. Het ene project speelt ze een Vivaldi dubbelconcert naast Rachel Podger en het volgende project schrijft ze een stuk voor Eric Vloeimans wat te horen was tijdens het eerste Koningsconcert 2014. Buiten Holland Baroque is zij te gast als eerste violiste bij l’Arpeggiata (Christina Pluhar) en als muzikaal leider bij het Residentie Orkest.

Eric Vloeimans
Eric Vloeimans (1963) is trompettist. Hij studeerde aan het Rotterdams Conservatorium waar hij begon op de afdeling klassieke muziek. Later stapte hij over naar de jazz. In 1988 behaalde hij zijn diploma cum laude en vertrok naar New York, waar hij verder studeerde bij Donald Byrd en zoveel mogelijk ervaring opdeed door in de bigbands van Frank Foster and Mercer Ellington mee te spelen. Terug in Nederland was hij vanaf de jaren ’90 succesvol met diverse formaties zoals zijn eigen akoestische ‘kamerjazz’-trio Fugimundi en de band Gatecrash, een cross-over tussen pop en jazz.

Zijn sound is zeer herkenbaar. Met name in de meer ingetogen stukken, of hij nu jazz, pop of klassiek speelt, klinkt die fluwelige, warm fluisterende klank die onmiskenbaar des Vloeimans’ is. Hierdoor, maar ook door zijn aanstekelijke spelplezier waarmee hij ieder publiek omver blaast, staan artiesten in de rij om met hem samen te spelen. Hij deed projecten met grote jazznamen als Mercer Ellington, John Taylor en Peter Erskine, maar ook met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Koninklijk Concertgebouworkest, flamencogitarist Eric Vaarzon Morel en de Cubaanse jazzpianist Ramón Valle, geluidskunstenaar Michel Banabila, hiphopartiest Kyteman, Armin van Buuren, Fay Lovsky, Doe Maar en vele anderen. Het brede publiek kent hem van zijn optredens bij de opening van het Rijksmuseum en het Koningsconcert.

http://www.ericvloeimans.nl

Het Edskes-Schnitgerorgel
http://www.schnitgerorgel2017.nl/nl/home

okt
21
zo
Matteo Imbruno @ Pelstergasthuiskerk
okt 21 @ 12:15 – 13:15

Brunchconcert in de Pelstergasthuiskerk

Met organist Matteo Imbruno

Een late brunch, in de prachtige entourage van een middeleeuws kerkje, en dan ook nog verwend worden met de virtuositeit van toporganist Matteo Imbruno op een heel bijzonder orgel. Dat willen we elke zondag wel. Maar het kan alleen vandaag, op 21 oktober, bij het brunchconcert in het kerkje van het Pelstergasthuis.

 

Hoe mooi het Schnitger-Hinszorgel van deze kerk kan klinken hebben we dit weekend al wel kunnen ervaren. Tijdens de masterclass op zaterdag liet de maestro Matteo Imbruno ons al horen hoe dit orgel – klein maar fijn – zich onderscheidt van zijn grote broers in de Der Aa-kerk en de Martinikerk, met het zo kenmerkende geluid waarin vooral de fluitjes en de heldere solocornet het verschil maken.

Het is een brunchconcert, dus even een broodje eten mag! Koffie en thee zijn ter plekke te verkrijgen.

Wanneer
Zondag 21 oktober, 12.15 uur

Waar
Pelstergasthuiskerk, Pelsterstraat 43, Groningen

Entree
€ 10,00

Matteo Imbruno

Matteo Imbruno

Matteo Imbruno werd geboren in Pietramontecorvino, Italië, en studeerde orgel in Bologna bij Liuwe Tamminga. Geïnspireerd door zijn Nederlandse leermeester vertrok hij naar Rotterdam en later naar het Duitse Lübeck waar hij studeerde bij resp. Bernard Winsemius en Martin Haselböck. Sinds 1998 is hij vaste organist van de Oude Kerk in Amsterdam, dezelfde positie die Jan Pieterszoon Sweelinck in de 17e eeuw bekleedde. Tevens is hij organist van de Hermitage Amsterdam. Als concertorganist speelde hij op de meest prestigieuze festivals van Europa, Japan, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten. Imbruno heeft meerdere malen kunnen samenspelen met wijlen Gustav Leonhardt in duo-recitals. Hij was gastdocent aan het Conservatorium van Buenos Aires, de universiteit van Rosario, de universiteit van Mendoza (Argentinië), de Arizona State University (Phoenix, VS) en de Brown University (Providence, VS).

Imbruno geeft masterclasses over de hele wereld en wordt vaak uitgenodigd om plaats te nemen in internationale jury’s. Hij heeft verschillende cd’s opgenomen op historische orgels in Nederland en Italië en hij heeft opnames gemaakt voor de BBC. Hij is artistiek directeur van het ‘Internationale Orgelconcours Jan Pieterszoon Sweelinck’ en van het ‘Fondazione Accademia di Musica Italiana per Organo (Pistoia)’.
http://matteo.imbruno.antenna.nl/english-version.html

Het Pelstergasthuis
Het Pelstergasthuis is het oudste gasthuis (hofje) van Groningen en dateert uit het einde van de dertiende eeuw, toen de kapel werd gebouwd. Bij de kapel ontstond al gauw het ‘hospitael ten HillighenGheeste’, waar passerende vreemdelingen (pelgrims en zwervers), armen en zwakken werden verpleegd. Tegen het einde van de zestiende eeuw veranderde de functie van het gasthuis naar de ‘huisvesting en onderhoud van zeer veele oude burgermannen en vrouwen’. Deze burgers werden ondergebracht in hofjeswoningen rondom drie binnenhoven die toegankelijk waren (en zijn) door een poortgebouw aan de Pelsterstraat. Vanaf de zeventiende eeuw woonden in het gasthuis burgers die zich voor de rest van hun leven inkochten. In de twintigste eeuw werden bewoners van het gasthuis gewone huurders.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pelstergasthuis

De Pelstergasthuiskerk
Het kerkje, of kapel, van het Pelstergasthuis is het oudste deel van dit hofje. In 1267 wordt het voor het eerst genoemd als Paus Clemens IV toestemming verleent om een kapel en een begraafplaats aan te leggen. De kerk is gebouwd in gotische stijl en heeft aan de straatkant een neoclassicistische gevel uit 1855. De toren bevat de oudste klok van Groningen (1495).
In de kapel bevindt zich een fraai tweeklaviersorgel dat oorspronkelijk in 1627 werd gebouwd. In 1693 en in 1712 werd het ingrijpend omgebouwd door Schnitger en in 1774 nogmaals, door de orgelbouwer Hinsz. Het orgel wordt nu omschreven als een Schnitger-Hinszorgel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pelstergasthuiskerk

Het orgel van het Pelstergasthuis
Technische details: http://orgel.edskes.net/kerk_groningen_pelstergasthuiskerk.htm / http://www.arpschnitger.nl/nl/sgro01.html

Stadswandeling @ Martinikerk
okt 21 @ 13:30

Stadswandeling met Pieter Bootsma

Meesterverteller Pieter Bootsma, sociaal geograaf en expert op het gebied van de stadsontwikkeling van historisch Groningen, neemt ons mee naar de Italiaanse invloeden in Groningen en vertelt op onnavolgbare wijze over de geschiedenis van de stad.

Deelnemers krijgen gereserveerde plaatsen bij het Slotconcert. Maximaal aantal deelnemers: 20.

Aanmelden via : info@www.schnitgerfestival.nl

Combattimento & Liuwe Tamminga @ Martinikerk
okt 21 @ 15:00 – 17:00

Slotconcert Martinikerk

Combattimento en Liuwe Tamminga
Organist Liuwe Tamminga bespeelt het orgel van de Martinikerk. Met medewerking van het barokensemble Combattimento.

Italië, wat spreekt dat land toch tot de verbeelding. De prachtige taal, het mediterrane, de zon, de zee. En de muziek, al net zo sierlijk, bruisend en gepassioneerd.
Het was Italië waar de barok begon. Waar na de oude polyfonie met de koele, lange lijnen en moeilijk te begrijpen woorden ineens een stijl ontstond waarin alle emotie tot uiting kon komen. Een stijl vol leven en vuur. We hebben er tijdens deze editie van het Schnitger Festival al veel van mogen genieten. En dan vandaag het slotakkoord van dit weekend, zo daverend en Italiaans als maar kan: Scarlatti, Vivaldi, Marcello, Pasquini, om er maar een paar te noemen. Componisten die onder de handen van de Nederlands-Italiaanse organist Liuwe Tamminga tot leven zullen komen op het beroemde orgel van de Martinikerk.

Met Liuwe Tamminga treden ook de musici van Combattimento aan, het ensemble dat niets voor waar aanneemt als het gaat om de barokke muziek. Hoe klonk deze muziek toen? Zouden we het nu anders kunnen spelen? Ruiger, langzamer, of juist dynamischer? Met vragen als deze prikkelt Combattimento het publiek én zichzelf, om anders naar de muziek te kijken en te luisteren. Het resultaat: geweldig enerverende concerten waarbij het publiek geen moment achteruit gaat zitten.
Vandaag gaan we luisteren naar Liuwe Tamminga op het orgel, en naar Combattimento dat delen uit het huidige programma Frizzante zal spelen.

Wanneer
21 oktober 2018, 15.00 – 17.00 uur (met pauze)

Waar
Martinikerk, Martinikerkhof 3, 9712 JG Groningen

Entree
€ 29,50
T/m 29 jaar: € 10,00
Dit concert is in samenwerking met De Oosterpoort.

Liuwe Tamminga

Liuwe Tamminga

De naam verraadt het al: Liuwe Tamminga is van oorsprong een echte Fries. In 1953 stond zijn wieg in het Friese Hemelum. Hij studeerde aan het conservatorium van Groningen; klavecimbel en orgel bij Wim van Beek en compositie bij Willem Frederik Bon. Na zijn examen vertrok Tamminga naar Parijs, waar hij van 1978 tot 1982 studeerde aan het Conservatoire d’Orsay. Daar specialiseerde hij zich in Franse muziek en improvisatie bij Jean Langlais en André Isoir en behaalde de Premier Prix voor orgel en een Deuxième Prix voor improvisatie. Regelmatig concerteerde hij in Parijse kerken en ook was hij korte tijd organist van de Eglise St.Germain-des-Prés. Af en toe was hij weer in Nederland te vinden waar hij in 1980 de eerste prijs won bij het Nationaal Improvisatie Concours Bolsward, en in 1982 de Prix d’Excellence voor orgel aan het conservatorium van Groningen. In datzelfde jaar verhuisde hij naar Bologna (Italië) waar hij, samen met maestro Luigi Ferdinando Tagliavini, tot titulair organist van de basiliek San Petronio was benoemd. In deze hoedanigheid bespeelt hij nog altijd de schitterende historische orgels van Lorenzo da Prato (1471-1475) en Baldassare Malamini (1596).
Inmiddels wordt Tamminga beschouwd als een van de grootste kenners op het gebied van de Italiaanse orgelmuziek uit de 16de en 17de eeuw. Hij verzorgde verscheidene bundels met orgelmuziek, o.a. van Giovanni de Macque, Giulio Segni, Palestrina, Jacques Buus, en muziek voor twee orgels van Italiaanse meesters rond 1600. Daarnaast maakte hij meerdere bekroonde cd’s, o.a. met het volledige werk van Cavazzoni, de Fantasieën van Frescobaldi, ‘Mozart on Italian organs’, en een opname gewijd aan Andrea en Giovanni Gabrieli.
Tamminga concerteert graag samen met ensembles, zoals Concerto Palatino, Odhecaton, het Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Musicale di San Petronio. Als solist geeft hij concerten overal in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Op uitnodiging gaf hij masterclasses aan de meeste conservatoria in Italië, maar ook in Krakow, Wroclaw, Utrecht, Rotterdam, Boston en Leuven. In 2002 verleende hij op verzoek van het Koninklijk Huis zijn medewerking aan de uitvaartdienst van Prins Claus.
http://www.liuwetamminga.it

Combattimento
https://www.combattimento.nl, https://www.combattimento.nl/frizzante

Orgel Martinikerk
De bouw van het hoofdorgel in de Martinikerk begon rond 1480. Bij de eerste bouwfase was de humanist Rudolf Agricola als adviseur betrokken. De ontwikkeling van het orgel kende haar hoogtepunt in de 18de eeuw nadat het achtereenvolgens door Arp Schnitger, diens zoon Franz Casper en Albertus Hinsz was uitgebreid. Tijdens de restauratie van het orgel (voltooid in 1984) is de situatie van 1740 als uitgangspunt genomen. Met zijn 3500 pijpen en 53 registers is het orgel van de Martinikerk één van de grootste Noord Europese barokorgels. De registers zijn verdeeld over hoofdwerk, rugwerk en bovenwerk en een vrij pedaal.

Voor de technische details: http://www.arpschnitger.nl/nl/sgro03.html